دریافت رایگان 5 قسمت نخست قورباغه را راحت قورت بده
شما می توانید 5 قسمت نخست دوره آموزشی " قورباغه را راحت قورت بده" را به رایگان دریافت نمایید.
رایگان – دریافت

مفهوم بازاریابی | ۷ مرحله از بازاریابی که اگر آن را بدانید، فروشتان متحول می شود

مفهوم بازاریابی ۷ مرحله از بازاریابی که اگر آن را بدانید، فروشتان متحول می شود
چکیده:

مفهوم بازاریابی در واقع یک چرخه ۷ مرحله است. این ۷ مرحله را در این مقاله توضیح داده ایم. بعد از خواندن این مقاله، نگاه درستی به بازاریابی پیدا خواهید کرد

سلام دوستان خوب سایت نوین شغل… امروز در خدمتتون هستیم از طریق یک مقاله در حوزه فروش و بازاریابی. امروز قصد داریم که مفهوم بازاریابی را با استفاده از یک چرخه ۷ مرحله ای بیان کنیم. طوری که بعد از متوجه شدن این ۷ مرحله، قادر خواهیم بود، تحولی شگرف در بازاریابی خود ایجاد کنیم.

ما برای این مقاله، سعی کردیم از آموزشهای بزرگترین نظریه پرداز حوزه بازاریابی، بنام کاتلر استفاده کنیم. کاتلر، تعریفی متفاوت از بازاریابی ارائه کرده است. این تعریف را با هم مرور کنیم:

” بازاریابی، فرآیندی مدیریتی – اجتماعی است که به وسیله آن، افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر به امر تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند.”

مفهوم بازاریابی که در تعریف بالا نهفته است، شامل ۷ بخش بسیار مهم و ضروری است که در ادامه سعی کردیم این ۷ بخش را به طور جامع و کامل برایتان توضیح دهیم.

۷ مرحله مهم از مفهوم بازاریابی که بایستی حتما بدانید:

اولین مفهوم بازاریابی : تشخیص نیاز:

تعریف کاتلر را الان خواندید. در این تعریف حرفی از نیاز زده شده است. در واقع، نیاز بیان کننده حالتی است که در مشتری وجود دارد و نشان دهنده کمبود و محرومیت وی است. یعنی همیشه همراه با محرومیت، نیاز هم وجود دارد. گاهی اوقات این محرومیتها طوری هستند که حتی خوده فرد هم متوجه آنها نیست. اما زمانی که فرد متوجه نیاز و محرومیت خود شد، قطعا دو نوع عکس العمل می تواند از خود نشان دهد:

  • سعی میکند چیزی را پیدا کند تا با آن نیاز خود را تامین کند.
  • اگر چیزی یافت نشد، تلاش میکند این نیاز را هر طور شده تعدیل کند و شدت آن را کاهش دهد.

خب پس قطعا در هر سبک از بازاریابی، باید و باید اولین موضوعی که مورد توجه قرار می گیرد، نیاز مشتری است. همچنین بایستی مشتری را به سمتی سوق دهیم که از ۲ مورد بالا، مورد اول را انتخاب کند. یعنی سعی کنیم وی را به این باور برسانیم که نیازش با محصول ما قابل رفع است. شناسایی نیاز اولین مرحله از مفهوم بازاریابی است.

دومین مفهوم بازاریابی : خواسته:

خب دومین کلمه ای که در تعریف بازاریابی وجود داشت، خواسته بود. خواسته در واقع نوع پیشرفته تری از نیاز است. به طور کلی نظریه پردازان، خواسته را نوعی نیاز می دانند که تحت تاثیر فرهنگ و شخصیت فردی مشتری، تغییر حالت داده است. بزرگترین اشتباه تولید کنندگان و بازاریابان این است که آنها، فکر میکنند خواسته همان نیاز است. بگذارید مثال را مطرح کنیم تا متوجه شوید که تفاوت نیاز با خواسته چیست!

به عنوان مثال، تمامی خانواده ها نیاز به سرد نگه داشتن مواد غذایی دارند. قطعا همه میخواهند مواد غذایی را مدت زمان بیشتری نگهداری کنند. در این میان غذاهایی که قرار از زودتر مصرف شوند، نیاز به سرمای کمتر و غذاهایی که قرار است طولانی مدت نگهداری شوند، سرمای بیشتری نیاز دارند.

پس در پی این نیاز، دو نوع خواسته نهفته است.
  • خواسته اول: نگهداری مواد غذایی برای زمان کمتر
  • خواسته دوم: نگهداری مواد غذایی برای زمان بیشتر

حال فرض کنیم ۲ تولید کننده وجود دارد. یکی از آنها صرفا یک نوع یخچال فریزر تولید میکند. به طوری که فضای یخچال دو برابر فضای فریزر است. خب این تولید کننده صرفا پاسخ خواسته ی خانواده هایی را میتواند بدهد که نیاز به فضای فریزر کمتری دارند. به عنوان مثال خانواده ای که شامل پدر و مادر و یک فرزند باشند. اما آیا خواسته ی خانواده ۵ نفری هم به همین گونه است؟ خواسته یک شخص مجرد چطور؟

دقت کنیم! نیاز یک خانواده تک نفری با ۳ نفری با ۵ نفری مشترک است. همگی آنها نیاز به سرد نگه داشتن مواد غذایی دارند. اما همین نیاز تحت تاثیر فرهنگ و شخصیت و سبک زندگی، تبدیل به ۳ خواسته مختلف شده است. تولید کننده دوم، ۳ مدل وسیله تولید میکند. وسیله اول، یک بخچال کوچک با فضای بسیار کوچک فریز که مناسب یک شخص مجرد است. وسیله دوم یک یخچال فریزر متوسط که مناسب خانواده ۳ نفری است و وسیله سوم، یک ساید بای ساید که مناسب خانواده ۵ نفری است. پس بسیار مهم است که بعد از شناسایی نیاز، مشتری ها را متناسب با خواسته هایشان دسته بندی کنیم و اقدام به تولید و بازاریابی کنیم.

سومین مفهوم بازاریابی : تقاضا:

همگی ما انسانها، پول خود صرف کالاهایی میکنیم، که حس میکنیم بیشتری رضایت را برای ما خواهند داشت. این یک اصل است. این موضوع نشان دهنده تقاضا است. در واقع تقاضا یعنی خواسته ای که با قدرت خرید همراه باشد. پس حتما این موضوع را بایستی در نظر بگیریم که در بازاریابی باید، مشتری را به مرز تقاضا برسانیم. یعنی خیلی وقتها، مشتری نیاز و خواسته ای مشخص دارد. می داند که به یخچال فریزر محتاج است. اما نمی تواند قدرت خرید را در خود ایجاد کند. حالا ممکن است یا به دلیل قیمت محصول باشد، یا از کارایی محصول شک دارد و یا … .

چهارمین مفهوم بازاریابی : محصول:

محصول در واقع همان چیزی است که قادر است خواسته مشتری را رفع کند. در واقع همان چیزی است که در مشتری تقاضا ایجاد میکند. هرچقدر محصول ما بتواند رضایت بیشتری در مشتری ایجاد کند، احتمال خرید بسیار بالا خواهد رفت. یادمان باشد که محصول، صرفا یک کالای فیزیکی نیست. هر چیزی که یک خواسته ی مشتری را رفع کند. پس محصول شامل کالا و خدمات خواهد بود.

پنجمین مفهوم بازاریابی : مبادله:

مبادله عبارت است از دریافت چیزی مطلوب از کسی، در مقابل ارائه چیزی مطلوب. خب در مبادله در واقع همان مرحله قیمت دهی است. الان چند مورد را بیان میکنیم تا متوجه شوید که دقیقا چه زمانی و در چه حالتی، قیمت بدهید تا بالاترین بازخورد را بگیرید.

۱- حداقل دو طرف باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند: این مورد یعنی تا زمانی که مشتری واقعا وارد جریان بازاریابی نشده است، قیمت ندهیم. مثلا قیمت دادن پشت تلفن، اشتباه محض است.

۲- هر طرف باید چیز با ارزشی برای مبادله با دیگری در اختیار داشته باشد: خب قطعا تا زمانی که متوجه نشدیم که محصول ما، برای مشتری ارزشمند نشده است، نبایستی قیمت را اعلام کنیم.

۳- هر طرف باید علاقه مند به مبادله با طرف دیگر باشد: وقتی متوجه شدیم که محصول برای مشتری ارزشمند است، باید یقین پیدا کنیم که مشتری دلش میخواد که محصول با ارزش را از ما تهیه کند. یعنی علاقه دارد، صرفا این محصول را از ما دریافت کند.

۴- هر طرف باید رد و قبول پیشنهاد طرف دیگر آزادی کامل داشته باشد: این یعنی صرفا به جواب مثبت اولیه مشتری دلخوش نکنیم، بایستی حتما حتما مراحل قبلی را مطمئن شویم و تلاش کنیم که مبادله به طور کامل صورت بگیرد. وقتی مشتری بخواهد که محصول باارزش را از ما تهیه کند، زمان قیمت دادن فرا رسیده است.

۵- هر طرف باید دارای توانایی لازم برای مراوده و تحویل باشد: مبادله زمانی قطعی است و می توان قیمت را داد که هم ما مطمئن باشیم که مشتری قادر به پرداخت است و هم مشتری مطمئن باشد که ما از عهده مسئولیتمان برخواهیم آمد. پس باید ته دل مشتری قرص باشد و از طرفی ما هم خاطر جمع باشیم که مشتری توان پرداخت را دارد.

ششمین مفهوم بازاریابی : معامله:

در واقع مبادله هسته مرکزی بازاریابی است و معامله شامل داد و ستد فایده بین طرفین است. به زبان دیگر، معامله واحد اندازه گیری بازاریابی است. برای تحقق یک معامله ۴ شرط لازم است:

۱- وجود حداقل دو کالای با ارزش (محصول ما و پول مشتری)

۲- شرایطی که روی آن توافق به عمل آید

۳- زمان توافق

۴- مکان توافق

به طور کلی وقتی ما محصول مشخصی داریم که مشتری توان پرداخت آن را دارد، این محصول با شرایطی مورد توافق طرفین در یک زمان و مکان مشخص به مشتری تحویل داده می شود. این مورد اهمیت زمان و مکان قرارداد نویسی را در نظر میگیرد.

هفتمین مفهوم بازاریابی : بازار:

هر کسی که به نوعی خریدار بالقوه یا بالفعل کالای ما باشد، بازار محسوب می شود. این مفهوم به ما میگوید که به هیچ وجه جامعه آماری مشتریان خود را محدود نکنیم. در واقع این کار درست است که دسته بندی منطقی از مشتریان داشته باشیم، اما اصلا نباید به حذف مشتریان، بدون اینکه عکس العمل آنها را نسبت به محصول بدانیم، اقدام کنیم.

 

پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید:
bounce rate چیست؟ بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

bounce rate چیست؟ | بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی | چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

بررسی seo سایت باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

بررسی seo سایت | باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

مدیریت شبکه های اجتماعی با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی | با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی | چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

از این قسمت می توانید برای ارسال نظرات خود استفاده کنید

35 دیدگاه در “روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

  1. سلام. انسان ها به تنهایی نمیتوانند رشد و پیشرفت کنند. به اشتراک گذاشتن چنین مطالب ارزشمندی در جهت موفقیت و پیشرفت دیگران قابل ستایش است. ممنونم از مطلب خوبتون

    1. سلام
      راه های زیادی برای افزایش فروش آنلاین وجود داره. اما به طور کلی برای محصولات جدید بهترین راه فعالیت در شبکه های اجتماعی هست. البته این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنیم که برای موفقیت در فضای انلاین بایستی صبور بود و پرتلاش.

  2. سلام
    دوست عزیز شما با توجه به تجربه ی خودتون
    از ۱۰ کتاب معرفی شده ی بالا
    برای کسی که یه تجربه ی ۲۰% در فروش دارد
    کدام کتاب را معرفی میکنید که ابتدا خوانده شود

    محصولی که ما برای فروش داریم در مغازه یا مکان خاصی به فروش نمیرسد (فروش محصول بازاریابی شبکه ای)

    ممنون

    1. سلام و عرض ادب
      به طور کلی فروش، نوعی هنر محسوب میشه. یعنی قرار نیست که دنبال فرمول خاصی باشیم برای افزایش فروش. کافیه صرفا یا نیاز مشتری رو شناسایی کنید یا در او احساس نیاز رو روشن کنید. این موضوع هم برمیگرده به روانشناسی فروش. بنظرم دنبال صرفا یک یا دو کتاب خاص نباشید. کتابهایی که شامل تجربیات فروشندگان موفق هستند، عالیه.
      موفق و سربلند باشید.

  3. ممنون از مقاله بسیار خوبتوت بزرگوار دقیقا به نکات مهمی اشاره کردین و فکر می کنم برای درک بهتر این مسئله بهترین راه این هست که ما خودمون رو بجای کاربری که به دنبال اون مطلب هست قرار بدیم و عواملی که سبب جذابیت ما میشه رو ب کار ببریم

  4. سلام برزن دیده شده که برای شروع کار خیلی با رفتار متعادل و قیمت پایین مشتری ها رو جذب می کنن اما بعد با بالا بردن قیمت سعی می کنن چون مشتریشون زیاده بیشتر سود کسب کنن من خودم بالشخه به این مورد برخورد کنتم هیچوقت ازون فروشگاه خرید نمی کنم چون ذهنیتم در رابطه با فروشنده اون بخش طبعا تخریب میشه

  5. سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*