دریافت رایگان 5 قسمت نخست قورباغه را راحت قورت بده
شما می توانید 5 قسمت نخست دوره آموزشی " قورباغه را راحت قورت بده" را به رایگان دریافت نمایید.
رایگان – دریافت

مدیریت چرخه عمر محصول | چرا فروشمان به شدت کاهش پیدا کرده است؟

مدیریت چرخه عمر محصول چرا فروشمان به شدت کاهش پیدا کرده است؟
چکیده:

مدیریت چرخه عمر محصول به ما کمک میکند تا همواره در هر شرایطی از بازار، فروش خوبی را تجربه کرده و میزان سود قابل توجهی ایجاد کنیم.

سلام و عرض ادب! موضوع مقاله امروز درباره مدیریت چرخه عمر محصول است. هدف اصلی هر کسب و کاری، افزایش میزان سود دهی است. برای افزایش سود دهی، بایستی میزان هزینه ها را کاهش و میزان فروش را افزایش دهیم. بسیاری از کسب و کارها، در زمانی که محصولات خود را به بازار عرضه می کنند، با استقبال خوبی مواجه می شوند. اما این استفبال به مرور زمان کاهش می یابد. مدیران کسب و کارها، گاها بسیار شگفت زده می شوند که چرا محصولی که تا چند وقت پیش به خوبی برای شرکتشان سودآور بوده است، هم اکنون میزان فروش خوبی ندارد.

این موضوع باعث میشود که رفته رفته، مدیران سرمایه های خود را از محصول مورد نظر خارج کرده و به تولید و فروش محصولی جدید فکر کنند. در اکثر موارد نیز، چون سیاستهای جدید برای تغییر محصول، بسیار احساسی اتخاذ شده اند، کسب و کار دچار تنش شده و به سمت ورشکستی پیش می روند. این در حالی است که اگر از همان اول، به جای تغییر محصول، ایده هایی برای بهبود کیفیت آن مطرح می شد، قطعا اتفاقات بهتری رخ میداد.

مدیریت چرخه عمر محصول :

بسیاری از مدیران، اطلاعات چندانی درباره مدیریت چرخه عمر محصول ندارند. مدیریت چرخه عمر محصول، کمک می کند تا همواره بتوانیم از تولیدات خود، بیشترین سودآوری را داشته باشیم. بگذارید مدیریت چرخه عمر محصول را با مثالی مطرح کنیم.

فرض کنید امسال، سال ۱۳۵۰ است. شما تولید کننده تلویزیونهای سیاه و سفید هستید. همه چیز بر وفق مراد است. یعنی هم خوب تولید میکنید و هم خوب میفروشید. در شروع فعالیت رقبای چندانی نیز ندارید. اما این اوضاع چندین سال بیشتر طول نمی کشد. برندهای باکیفیت جهانی وارد ایران شده و تلویزیونهای رنگی را ارائه میکنند. خب شما همچنان در حال تولید تلویزیون سیاه و سفید هستید. اتفاقی که می افتد این است که میزان فروش شما به طور چشمگیری کاهش می یابد. زیرا چرخه عمر تلویزیون سیاه و سفید به پایان رسیده است. خب اگر بخواهید احساسی برخورد کنید، فورا سرمایه خود را از تلویزیون خارج کرده و به تولید محصولی می پردازید که اصلا هیچ تجربه ای در آن ندارید.

اما اگر بخواهید منطقی باشید، سعی میکنید برای تلویزیونهای خود، چرخه عمر جدید طراحی کنید. یعنی با ورود به دنیای تلویزیونهای رنگی، چرخه عمر تلویزیونهای خود را افزایش دهید. همین سیاست را برای سالهای آینده، یعنی در زمانهایی که تلویزیونها LCD و LED و … به بازار عرضه شدند، اتخاذ خواهید کرد.

پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید: روش پیش بینی فروش | با ۳ سوال، میزان فروش را پیش بینی کنید!

خب مدیریت چرخه عمر محصول یعنی سعی کنیم تغییراتی در محصول دهیم، تا دوباره تقاضا برای آن افزایش یابد. تغییراتی که ماهیت و کارکرد اصلی محصول را تغییر ندهد. اما باعث بهبود کیفیت آن شود.

خب به طور کلی چرخه عمر محصول شامل مراحل زیر است:

۱- تولید

۲- معرفی و عرضه کالا

۳- رشد

۴- بلوغ

۵- زوال

مدیریت چرخه عمر محصول یعنی، زمانی که محصول در موقعیت بلوغ هست، بایستی تا میتوانیم فروش ایجاد کنیم. قطعا اینکار باعث میشود سود زیادی بدست آوریم. اما مدیریت چزخه محصول هنوز کامل انجام نشده است. وقتی سود زیادی بدست آوردیم، بایستی مقداری از سود خود را در بخش تحقیق و توسعه محصول، سرمایه گذاری کنیم. زیرا قبل از اینکه محصول فعلی، به مرحله زوال برسد، بایستی به فکر توسعه محصول باشیم. تا با بهبود کیفیت، جان تازه ای به محصول دهیم. دقیقا همان کاری که در مثال تلویزیونهای سیاه و سفید مطرح کردیم.

پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید:
bounce rate چیست؟ بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

bounce rate چیست؟ | بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی | چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

بررسی seo سایت باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

بررسی seo سایت | باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

مدیریت شبکه های اجتماعی با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی | با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی | چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

از این قسمت می توانید برای ارسال نظرات خود استفاده کنید

35 دیدگاه در “روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

  1. سلام. انسان ها به تنهایی نمیتوانند رشد و پیشرفت کنند. به اشتراک گذاشتن چنین مطالب ارزشمندی در جهت موفقیت و پیشرفت دیگران قابل ستایش است. ممنونم از مطلب خوبتون

    1. سلام
      راه های زیادی برای افزایش فروش آنلاین وجود داره. اما به طور کلی برای محصولات جدید بهترین راه فعالیت در شبکه های اجتماعی هست. البته این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنیم که برای موفقیت در فضای انلاین بایستی صبور بود و پرتلاش.

  2. سلام
    دوست عزیز شما با توجه به تجربه ی خودتون
    از ۱۰ کتاب معرفی شده ی بالا
    برای کسی که یه تجربه ی ۲۰% در فروش دارد
    کدام کتاب را معرفی میکنید که ابتدا خوانده شود

    محصولی که ما برای فروش داریم در مغازه یا مکان خاصی به فروش نمیرسد (فروش محصول بازاریابی شبکه ای)

    ممنون

    1. سلام و عرض ادب
      به طور کلی فروش، نوعی هنر محسوب میشه. یعنی قرار نیست که دنبال فرمول خاصی باشیم برای افزایش فروش. کافیه صرفا یا نیاز مشتری رو شناسایی کنید یا در او احساس نیاز رو روشن کنید. این موضوع هم برمیگرده به روانشناسی فروش. بنظرم دنبال صرفا یک یا دو کتاب خاص نباشید. کتابهایی که شامل تجربیات فروشندگان موفق هستند، عالیه.
      موفق و سربلند باشید.

  3. ممنون از مقاله بسیار خوبتوت بزرگوار دقیقا به نکات مهمی اشاره کردین و فکر می کنم برای درک بهتر این مسئله بهترین راه این هست که ما خودمون رو بجای کاربری که به دنبال اون مطلب هست قرار بدیم و عواملی که سبب جذابیت ما میشه رو ب کار ببریم

  4. سلام برزن دیده شده که برای شروع کار خیلی با رفتار متعادل و قیمت پایین مشتری ها رو جذب می کنن اما بعد با بالا بردن قیمت سعی می کنن چون مشتریشون زیاده بیشتر سود کسب کنن من خودم بالشخه به این مورد برخورد کنتم هیچوقت ازون فروشگاه خرید نمی کنم چون ذهنیتم در رابطه با فروشنده اون بخش طبعا تخریب میشه

  5. سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*