دریافت رایگان 5 قسمت نخست قورباغه را راحت قورت بده
شما می توانید 5 قسمت نخست دوره آموزشی " قورباغه را راحت قورت بده" را به رایگان دریافت نمایید.
رایگان – دریافت

فرآیند تصمیم گیری برای خرید | ۵ گام مهم برای خرید محصولات جدید

فرآیند تصمیم گیری برای خرید 5 گام مهم برای خرید محصولات جدید
چکیده:

فرآیند تصمیم گیری برای خرید محصولات جدید یک فرآیند کاملا ذهنی است و ذهن نیز برای تصمیم گیری درست، نیاز به اطلاعات دقیق، کامل و شفاف دارد.

سلام خدمت شما دوستان عزیز! بسیاری از دوستانی که به شغل شریف بازاریابی مشغول هستند، ممکنه که گاهی این سوال در ذهنشون ایجاد بشه که، واقعا مشتریان چطور تصمیم به خرید میگیرند؟ خب این سوال در مقاله مراحل تصمیم گیری خرید | چگونه یک مصرف کننده، نسبت به خرید تصمیم گیری میکند؟ پاسخ داده شده است. اما یک نقطه ابهام دیگه نیز باقی می ماند. اینکه مشتریان نسبت به محصولات جدیدمان چه عکس العملی دارند؟ فرآیند تصمیم گیری برای خرید محصولات جدید به چه شکل است؟

منظور از محصول جدید چیست؟

خب قبل از اینکه مقاله رو ادامه بدیم، یک توضیح مختصر درباره کالا جدید ارائه کنیم. منظورمون از کالا جدید، محصولی هست که مشتریان بالقوه، آن را نو تلقی کند. به طوری که حتی هیچکدام از رقبای شما نیز، آن کالا را عرضه نکرده باشد. کالای که نحوه استفاده و فواید آن برای مشتری تازگی داشته باشد. خب قطعا در طول چرخه حیات زندگی کاری خودتون، از این دست محصولات و کالاها خواهید داشت و اولین سوالی که برایتان مطرح می شود این است که چقدر از این کالا استقبال می شود!

فرآیند تصمیم گیری برای خرید محصولات جدید:

ببینید دوستان، به طور کلی فرآیند پذیرش یک محصول جدید، یک فرآیند کاملا ذهنی هست. یعنی مشتری با ذهن خودش، تمام اطلاعاتی که درباره کالا دارد را تجزیه و تحلیل میکند، سبک سنگین میکند، حتی کمی ریسک به دلیل ناشناخته بودن کالا، چاشنی افکارش میکند و در نهایت خروجی فرآیند ذهنی او، جواب مثبت یا منفی به کالا است.

اگر خروجی ذهنی مشتری بالقوه، بله باشد و کالا نیز انتظارش را برآورده کند، با خوشحالی تمام باید بگوییم که او تبدیل به مشتری دائمی شما خواهد شد. اما اگر خروجی ذهنی بله باشد و کالای جدید انتظارش را برآورده نکند، اوضاع بسیار خطرناک خواهد بود. زیرا ابتدا نظر مشتری درباره برند شما عوض خواهد شد و در نهایت، احتمال دارد که او تبدیل به یک مشتری مخرب شود. مشتری مخرب کسی است که نه تنها خودش محصولی نمی خرد، بلکه بر روی نظر دیگران نیز اثر میگذارد و آنها را نیز از خرید محصولات شما منع میکند.

پس قبل از اینکه بخواهید محصول جدیدتان را به فروش برسانید، حتما از بازخورد مناسب آن اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد میکنیم حتما قبل از عرضه عمومی آن، در یک جامعه آماری کوچک، آن را آزمایش کنید و اگر بازخوردهای مناسب دریافت کردید، به عرضه عمومی اقدام کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: تصمیم گیری درست | بدون تصمیم درست هیچ چیز امکان پذیر نیست !

مشتری ۵ مرحله را در فرآیند تصمیم گیری برای خرید محصول جدید طی میکند:

خب از بحث اصلی دور نشویم. بحثمان در مورد فرآیند تصمیم گیری برای خرید محصولات جدید بود. به طور کلی فرآیند ذهنی مشتری بالقوه نسبت به یک کالای جدید، شامل ۵ مرحله است. یعنی مشتری بالقوه، برای اینکه فرآیند تصمیم گیری برای خرید محصول جدید را در ۵ مرحله طی میکند.

مرحله اول: آگاهی از محصول جدید:

خب اولین مرحله، مرحله ای است که مشتری از وجود محصول جدید با خبر میشود. در این مرحله مشتری هیچ گونه اطلاعاتی درباره کالا ندارد. فقط یک برداشت اولیه دارد. جالب اینجاست که اگر برداشت اولیه خوب نسبت به کالا داشته باشد، یک گام بسیار بزرگ به سمت خرید محصول برداشته است. تنها فاکتور اثرگذار در برداشت اولیه خوب، ظاهر محصول است.

مرحله دوم: علاقه مندی نسبت به محصول:

خب اگر در مرحله اول، مشتری نسبت به محصول جدید برداشت اولیه خوب پیدا کند، علاقه مند میشود تا درباره محصول اطلاعات بیشتری بدست بیاورد. بسیار بسیار بسیار مهم است که این اطلاعات را به درستی و به طور کامل دریافت کند. اساس تمام تصمیم گیری او، همین اطلاعاتی است که دریافت میکند. به طور کلی این اطلاعات از ۲ طریق به مشتری انتقال پیدا میکند:

۱- شرکت تولید کننده محصول، اطلاعات را به مشتری انتقال میدهند. در این صورت میتوان گفت نزدیک به ۱۰۰% اطلاعات مورد نیاز، به طور شفاف و دقیق به مشتری انتقال پیدا میکند. همین موضوع باعث میشود احتمال خرید افزایش یابد.

۲- شرکت تولید کننده در انتقال اطلاعات ضعف دارد و مشتری خودش اطلاعاتی درباره محصول را جستجو میکند. در حالت بسیار از اطلاعات مفید به مشتری انتقال پیدا نمی کند. حتی ممکن است که اطلاعاتی که دریافت میکند هم بسیار گنگ باشد و هم گاها بسیار متناقض با ماهیت محصول. خب قطعا در این حالت انتظار یک استقبال مناسب از محصول نمی رود.

مرحله سوم: ارزیابی محصول:

خب حالا زمانی است که مشتری، اطلاعاتی درباره محصول دارد. در این مرحله از فرآیند تصمیم گیری درباره خرید محصول جدید، مشتری به ارزیابی اطلاعاتی که دریافت کرده می پردازد. اگر ماحصل این ارزیابی ها، مثبت باشد، مشتری برای مرحله بعد (مرحله آزمایش محصول) آماده میشود. اما اگر جمع بندی ها او منفی باشد، مشتری قید محصول را خواهد زد.

مرحله چهارم: آزمایش محصول:

کلا ما انسانها، موجوداتی کاملا بصری هستیم. یعنی بیشتری چیزی که بر روی تصمیمات ما اثر میگذارد، مشاهدات ما هست. این مرحله نیز اثبات این گفته هست. زیرا مشتری بعد از ارزیابی کالا، تصمیم میگیرد که آن را آزمایش کند. برای همین اکثر مشتریان، یک محصول جدید را در حجم کم خریداری میکنند، تا بتوانند آن را آزمایش کنند.

مرحله پنجم: پذیرش محصول جدید:

خب اگر در مرحله آزمایش، محصول با سربلندی خارج شود، باید تبریک بگوییم. زیرا احتمال مشتری، یک خریدار دائمی شده است. اما اگر مرحله آزمایش، انتظارات مشتری را برآورده نکند، دوباره همان اتفاق خطرناک درباره برندتان ممکن است رخ دهد. یعنی ممکن است او تبدیل به یک مشتری مخرب شود.

نتیجه گیری:

خب با این ۵ مرحله آشنا شدیم. بسیار مهم است که برای هر یک از این مراحل ۵ گانه برنامه ریزی کنید. نحوه اطلاع رسانی از محصول، در پذیرش یا عدم پذیرش محصول بسیار موثر است. پس شما به عنوان مدیریت، بایستی علاوه بر اینکه برای تولید محصول خوب تلاش میکنید، باید بر روی نحوه معرفی محصول نیز تلاش کنید. امیدواریم که با آشنا شدن از این ۵ مرحله، بتوانید چرخه تولید و فروش کسب و کار خود را رونق بدهید. یادمان باشه که فرآیند تصمیم گیری درباره خرید محصولات جدید، یک فرآیند کاملا ذهنی است و ذهن نیز برای تصمیم گیری درست، نیاز به اطلاعات کامل و دقیق و شفاف دارد. موفق و سربلند باشید.

پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید:
bounce rate چیست؟ بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

bounce rate چیست؟ | بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی | چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

بررسی seo سایت باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

بررسی seo سایت | باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

مدیریت شبکه های اجتماعی با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی | با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی | چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

از این قسمت می توانید برای ارسال نظرات خود استفاده کنید

35 دیدگاه در “روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

  1. سلام. انسان ها به تنهایی نمیتوانند رشد و پیشرفت کنند. به اشتراک گذاشتن چنین مطالب ارزشمندی در جهت موفقیت و پیشرفت دیگران قابل ستایش است. ممنونم از مطلب خوبتون

    1. سلام
      راه های زیادی برای افزایش فروش آنلاین وجود داره. اما به طور کلی برای محصولات جدید بهترین راه فعالیت در شبکه های اجتماعی هست. البته این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنیم که برای موفقیت در فضای انلاین بایستی صبور بود و پرتلاش.

  2. سلام
    دوست عزیز شما با توجه به تجربه ی خودتون
    از ۱۰ کتاب معرفی شده ی بالا
    برای کسی که یه تجربه ی ۲۰% در فروش دارد
    کدام کتاب را معرفی میکنید که ابتدا خوانده شود

    محصولی که ما برای فروش داریم در مغازه یا مکان خاصی به فروش نمیرسد (فروش محصول بازاریابی شبکه ای)

    ممنون

    1. سلام و عرض ادب
      به طور کلی فروش، نوعی هنر محسوب میشه. یعنی قرار نیست که دنبال فرمول خاصی باشیم برای افزایش فروش. کافیه صرفا یا نیاز مشتری رو شناسایی کنید یا در او احساس نیاز رو روشن کنید. این موضوع هم برمیگرده به روانشناسی فروش. بنظرم دنبال صرفا یک یا دو کتاب خاص نباشید. کتابهایی که شامل تجربیات فروشندگان موفق هستند، عالیه.
      موفق و سربلند باشید.

  3. ممنون از مقاله بسیار خوبتوت بزرگوار دقیقا به نکات مهمی اشاره کردین و فکر می کنم برای درک بهتر این مسئله بهترین راه این هست که ما خودمون رو بجای کاربری که به دنبال اون مطلب هست قرار بدیم و عواملی که سبب جذابیت ما میشه رو ب کار ببریم

  4. سلام برزن دیده شده که برای شروع کار خیلی با رفتار متعادل و قیمت پایین مشتری ها رو جذب می کنن اما بعد با بالا بردن قیمت سعی می کنن چون مشتریشون زیاده بیشتر سود کسب کنن من خودم بالشخه به این مورد برخورد کنتم هیچوقت ازون فروشگاه خرید نمی کنم چون ذهنیتم در رابطه با فروشنده اون بخش طبعا تخریب میشه

  5. سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*