دریافت رایگان 5 قسمت نخست قورباغه را راحت قورت بده
شما می توانید 5 قسمت نخست دوره آموزشی " قورباغه را راحت قورت بده" را به رایگان دریافت نمایید.
رایگان – دریافت

سبک های بازاریابی | سبک های قدیمی بازاریابی را کنار بگذارید!

سبک های بازاریابی سبک های قدیمی بازاریابی را کنار بگذارید!
چکیده:

سبک های بازاریابی در ۵ قسمت مختلف خلاصه میشوند. اکثر بازاریابان در سبک سوم فعالند در حالی که ۲ سبک بروزتر و جدیدتر وجود دارد.

سلام عزیزان سایت نوین شغل! امیدواریم هر جای این کره خاکی که هستید، سربلند و پر انرژی باشید. امروز در سایت نوین شغل، به بررسی سبک های بازاریابی خواهیم پرداخت. در واقع چرخه رشد و ارتقاء بازاریابی را مرور خواهیم کرد. در این مقاله متوجه خواهید شد که آیا با سبک جدید بازاریابی همگام هستید یا خیر! بسیاری از دوستانی که ما با آنها در تماس هستیم، بعد از دیدن این چرخه (چرخه ۵ مرحله ای)، اذعان داشتند که در مرحله سوم به سر میبرند و به نوعی شاید دلیل اصلی برای اینکه فروش کمی دارند، همین موضوع است که با سبکهای تاریخ انقضا گذشته، مشغول به فعالیت هستند.

سبک های بازاریابی : از قدیم تا الان:

در این چرخه ۵ گرایش از بازاریابی را مرور خواهیم کرد. این ۵ گرایش به مرور زمان ایجاد شده اند و آخرین گرایش، به نوعی بروزترین سبک بازاریابی است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با سبک های بازاریابی بیشتر آشنا شوید.

۵ نوع از گرایش و سبک های بازاریابی :

۱- گرایش تولید:

این گرایش، قدیمی ترین مفهوم و سبک بازاریابی است. مفهوم تولید در واقع بر پایه دو اصل بنا نهاده شده:

  • مصرف کننده خواهان محصولاتی است که موجود و در درسترس باشد.
  • محصولات دارای قیمت بسیار مناسب باشد به طوری که مصرف کننده قادر به خرید آنها باشد.

مدیرانی که این سبک را انتخاب میکنند، صرفا تفکراتی درباره بهبود تولید محصول و توزیع آن دارند. خب اگر تفکرات انها را بررسی کنیم، متوجه میشویم که متناسب با وضعیت بازار، آنها ۲ نوع عکس العمل از خود نشان میدهند:

عکس العمل اول: هنگامی که تقاضا بیشتر از عرضه است، روش افزایش تولید را مد نظر قرار می دهند. چرا؟ چون که هنوز سیل زیادی از تقاضای پاسخ نداده شده وجود دارد و این یعنی سود بیشتر!

عکس العمل دوم: هنگامی که هزینه تولید محصول بالاست، سعی می کنند برای اینکه هزینه تمام شده محصول کاهش پیدا کند، بیشتر و بیشتر تولید کنند.

خب آیا سبک بازاریابی شما، بسیاری شبیه به این سبک است؟ اگر اینطور است، نیاز به بهبود سبک بازاریابی خود دارید.

این مقاله را نیز میتوانید مطالعه کنید: راهکارهای افزایش فروش | استراتژی فروش خود را حرفه ای انتخاب کنید!

۲- گرایش محصول:

مفهوم کالا، طرز تفکری است که معتقد است مصرف کنندگان در پی کالاهایی هستند که دارای بهترین کیفیت باشد. در نتیجه شرکتهایی که این سبک را پیروی می کنند، همواره به دنبال بهبود دائمی کالاهای خود هستند. همچنین در این مفهوم، اعتقاد بر این است که خوده کالا خودش را میفروشد. بنابراین احتیاچی به فعالیت تشویقی و ترفیعی نخواهیم داشت. شرکتهایی که اینطور فکر میکنند به نوعی دچار بیماری نزدیک بینی بازاریابی شده اند. زیرا در این مفهوم شرکتها و موسسات به نیازهای مشتریان توجه نمی کنند و فقط در پی افزایش کیفیت محصولات فعلی خودشان هستند.

آیا شما هم بدون بررسی نیازهای مشتری، محصولات خود را تغییر میدهید؟

۳- گرایش فروش:

بر عکس سبک قبلی، این گرایش معتقد است که مصرف کننده تا وقتی با تبلیغات تحریک نشود، محصولی فروش نمی رود. کمی به این جمله فکر کنید! محصولی فروش نمی رود! یعنی شرکتهایی که این گرایش را باور دارند، معتقدند که محصولاتشان بایستی فروخته شود، نه اینکه خریده شود! خب این یعنی در وهله اول فروش مهم است و در وهله دوم رضایت مشتری. این یک سبک و مفهوم ناقص از بازاریابی است. اینجا همان جایی است که اکثر بازاریابان به بن بست فروش می رسند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: راهکارهای فروش موفق | چگونه ارزش یک محصول را به مشتری بفروشیم؟

۴-  گرایش بازاریابی:

خب بر عکس سبک قبلی، این سبک از سبک های بازاریابی ، اولویت را به مشتری و رفع نیاز او و جلب رضایتش می دهد. به زبان ساده تر این سبک می گوید، نیاز را پیدا کن و آن را پاسخ بده. شرکتهایی که به این سبک اعتقاد دارند، می گویند تا زمانیکه مشتری راضی نشود، راضی نمی شویم. به نوعی این مفهوم، نسبت به مفاهیم قبلی، نگاهی از خارج به داخل دارد. یعنی ابتدا بازار در نظر گرفته می شود. سپس نیازها مشخص میشود. بعد تحقیق میشود که چطور میتوان نیاز را رفع کرد. سپس با یک ارائه عالی، سعی در جلب رضایت مشتری می شود. به نظر این سبک به نسبت سبک های قبلی جالبتر و بهتر است، اینطور نیست؟

۵- گرایش بازاریابی اجتماعی:

خب تا اینجای کار، تمامی سبک های بازاریابی که گفته شد، به اهداف کوتاه مدت می پرداختند. یعنی افزایش فروش در کوتاه مدت! اما بروزترین سبک بازاریابی، قصد تامین بلند مدت خواسته های مشتری را دارد. در واقع در این سبک، منافع جامعه همراه با رضایت مشتری است. در واقع در این سبک ۳ عامل مد نظر است:

  • منافع شرکت
  • خواسته و رضایت مشتری و مصرف کننده
  • منافع جامعه

قوی ترین و بروزترین شرکتها، قصد دارند بین این سه عامل تعادل برقرار کنند. دقت کنید ۲ سبک اول صرفا منافع شرکت را در نظر میگرفتند. یعنی گرایش   تولید و گرایش کالا. سبک سوم (گرایش فروش) به مفهوم رضایت مشتری پی برده بود اما خیلی هم به آن بها نمیداد. سبک چهارم، سعی داشت با اولویت قرار دادن رضایت مشتری، منافع شرکت را افزایش دهد. اما بروز ترین سبک بازاریابی به نوعی به دنبال توسعه پایدار است. طوری که رضایت مشتری و منافع جامعه و منافع شرکت، با تعادل و منطقی رشد کنند.

اگر به دنبال موفقیت در بازاریابی هستید، سبک آخر را حتما بایستی مد نظر داشته باشید. از همین جا شما رو دعوت میکنیم که هر چیزی که در ذهنتان هست رو از طریق فرم انتهای این صفحه با ما در میان بگذارید. حتما سوالاتی در ذهنتون شکل گرفته. منتظر سوالات و نظرات شما هستیم.

برچسب خورده برای:
پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید:
bounce rate چیست؟ بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

bounce rate چیست؟ | بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی | چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

بررسی seo سایت باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

بررسی seo سایت | باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

مدیریت شبکه های اجتماعی با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی | با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی | چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

از این قسمت می توانید برای ارسال نظرات خود استفاده کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*