issu-social

۵ عامل مهم در شبکه های اجتماعی که اگر نادیده بگیرید، باعث شکستتان می شود!

خلاصه:

یکی از دلایلی که در اوایل، شبکه های اجتماعی قادر نبودند بازخورد بالایی ایجاد کنند این است که نمی توانستند مهمترین نیازها را شناسایی کنند. آنها هیچ چیزی را پیش بینی نکرده بودند و برنامه ای برای بازخورد گرفتن نداشتند. اما امروزه اینگونه نیست. شبکه های اجتماعی بسیار قدرتمند شده اند و در اینجا به ۵ توصیه مهم اشاره میکنیم، برای اینکه از طریق برنامه های شبکه های اجتماعی، از رقبا عقب نمانید.

۱- اهدافی خاص را دنبال کنیم:

مانند هر برنامه موفق بازاریابی B2B دیگری، شبکه های اجتماعی نیز برای اثرگذاری نیاز به تمرکز بالا دارند. بیایید اهداف قابل اندازه گیری برای خود تعیین کنید. این اهداف می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تعداد X بازدیدکننده را به سمت سایت یا صفحه فرود هدایت کنیم.
  • Y چشم انداز باکیفیت داشته باشیم.
  • Z ارتباط تاثیرگذار داشته باشیم.

اگر شما مطمئن نباشید که دقیقا چه تعداد هدف را دنبال می کنید، دست به دامن حدس و گمان خواهید شد. همیشه قبل از اینکه دیر شود، می توانید تغییرات مثبت را حاصل کنید.

 در قدم بعدی، باید بدانید آنچه را که می خواهید در شبکه های اجتماعی بدست آورید چیست. به عنوان مثال لینکدین را در نظر بگیرید. در لینکدین بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر عضو می باشند که در ایران نیز تقریبا اکثر قشر تحصیل کرده عضو آن هستند. این جامعه آماری بزرگی است و بایستی حتما تعداد مشخصی از آنها را نادیده بگیرید. باید بدانید که دقیقا برای معرفی، به چه نوع کاربرانی نیاز دارید. اسم گروه و زیرمجموعه ای که آنها را شامل می شود چیست؟ اکثر آنها در چه نوع شرکتهایی کار می کنند؟ اینگونه سوالات به شما کمک می کنند تا بهتر بدانید که در شبکه های اجتماعی دنبال چه چیزی هستید.

۲- تعامل ۲ طرفه برقرار کنید:

این موضوع بسیار مهم است، بویژه در لینکدین. یکی از اشتباهات مشترک در بین بازاریابان B2B این است که از شبکه های اجتماعی مانند لینکدین برای انفجار پیام هایشان استفاده می کنند. مقصر خود شما هستید اگر فکر میکنید بطور منظم و اتوماتیک تمام مطالبی که در سایتتان درج می کنید را بایستی به عنوان مقاله ای در گروه های لینکدین منشتر کنید. صرفا انام دادن این کار اشتباه است. شما لینکدین و شبکه های اجتماعی دیگر را یک منبع توزیع خبر تصور کرده اید، در حالی که این چنین نیست.

برای اینکه در لینکدین و شبکه های اجتماعی، موثر باشید، باید با مردم، مثل خودشان تعامل و ارتباط برقرار کنید. برای شروع در رسیدن به این هدف، با کاربرانی که مرتبط با موضوعات شما هستند، ارتباط داشته باشید. اکثر اوقات می توانید این کار را از طریق عضویت در گروه ها، مشارکت در بحثها و یا حتی شروع یک بحث، انجام دهید.

۳- دنبال کردن:

اکثر کاربران در شبکه های اجتماعی (بیش از ۸۰ درصد) در زمان ملاقات با شما، هیچ گونه آمادگی برای انجام کسب و کاری ندارند. معمولا در محیط آفلاین، شما را فراموش می کنند، اگر شما با آنها در تماس نباشید. این دورنما برای مشتریان و همکاران نیز صادق است.

در بعضی حوزه ها، فعالیت مستمر شما، باعث می شود که در ذهن دیگرا افراد فعال گروه بمانید. سعی کنید سوالات را پاسخ دهید، نظر بگذارید و هر کجا که می توانید ارزش و اثری مناسب از خود به جا بگذارید.

شما می توانید با دنبال کردن و ارسال پیام هایی جداگانه، امیدوار باشید که گفتگویی خارج از محیط شبکه های اجتماعی نیز ترتیب دهید. بعضی وقتها این اتفاق به سرعت رخ می دهد و بعضی وقتها اصلا شرایط خوب پیش نمی رود. همچنین می توان گفت که این موضوع کمی وابسته به دورنمای شما از فرآیند خرید، وابسته است. چون فرآیند خرید بسیار اثرگذار است و اگر خوب طرح ریزی نشود می تواند تمام ارتباطات شما را ناتمام بگذارد. در نهایت چیزی که با اطمینان می توان گفت این است که اگر شما ارتباط ایجاد کنید و بعد تداوم ندهید و ناپدید شوید، مطمئمن باشید که اگر روزی کاربر تصمیم به خرید محصولی کند، فروشنده مورد نظرش شما نخواهید بود.

۴- توجه کنید:

برای دستیابی به نتایج با ارزش در شبکه های اجتماعی، نیازمند این هستید که تمام وقایع را با دقت نظارت کنید. به عنوان مثال لینکدین را در نظر بگیرید. اغلب اوقات بازاریابان یک موضوع بحث را منتشر می کنند و بعد پاسخها ارسال می شود و تمام. این اصلا جالب نیست. زیرا بسیار مهم است که روی بحث ها نظارت کنید، آنها را بروز کنید و پاسخها را بیشتر بررسی کنید.

۵- طرح و برنامه داشته باشید و آن را اجرا کنید:

شبکه های اجتماعی قادرند که ارزش بازاریابی بالایی برای شرکتهای B2B در هر زمینه ای ایجاد کنند، مشروط بر اینکه با روشی درست از آنها استفاده کنیم. مانند هر برنامه بازاریابی دیگری، شبکه های اجتماعی نیز، نیازمند برنامه ای هستند برای پیاده سازی اهدافریال شناسایی نیازهای کاربران و ایجاد و اجرای روشهای اثرگذار و بادوام. سعی کنید برنامه هایتان را بخوبی انجام دهید تا متوجه شوید که می توانید بخوبی در شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *