Reviews

نظرات و امتیازدهی کاربران، فروشتان را شگفت انگیز می کند! ۶ راه عملی

خلاصه:

کاربران و مصرف کنندگان بسیار پیچیده شده اند، آنها بسیار آگاه و مطلع هستند. آنها بخوبی بررسی می کنند که شما چه چیزی را برای نمایش در سایت انتخاب کرده اید. آنها به دنبال اطلاعات مفید، از تجربیات دیگر کاربران هستند. به همین دلیل، سیستم امتیاز دهی مطالب و نقد و بررسی (حتی مانند امتیازدهی گوگل)، بسیار ضروری شده است. همین موضوع باعث شده که صفحات کسب و کاری فیس بوک نیز مجهز به سیستم امتیازبندی و نقد و بررسی شود.

اخیرا یک تحقیق در مجله Zendesk منتشر شده است که ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در تحقیق گفته اند که یک امتیازبندی مثبت بر روی خریدشان اثرگذار است. همچنین ۸۶ درصد نیز گفته اند که با مشاهده امتیازبندی منفی، از خرید خود منصرف می شوند. اینگونه تجربیات کاربران، در شکل دهی هویت برند ما، بسیار سرنوشت ساز است. اما چطور می توانیم، هویت برند خود را ایمن نگه داریم؟

پاسخ این سوال در ارائه خدمات استثنایی است. این خدمات شامل مواردی است که همه شرکتها باید به آن اشتیاق داشته باشند، اما آیا می دانید چرا در حالی که ۸۰ درصد شرکتها می گویند که سیستم خدمات به مشتریان برتر را فراهم کرده اند، اما تنها ۸ درصد از مصرف کنندگان اعتقاد دارند که آن خدمات را دریافت کرده اند؟ آیا می دانید که هر ۱۲ تجربه مثبت، تنها می تواند یک تجربه منفی از کاربران را جبران کند؟

پس باید چه کار کنید؟ بایستی نقد و بررسی و امتیاز بیشتری دریافت کنید. در اینجا قصد داریم بگوییم که چه کارهایی باید انجام دهید:

۱- در سایتهای مختلف که سیستم نقد و بررسی و امتیازدهی دارند، ثبت نام کنید:

پروفایلهایی در مهمترین سایتهای نقد و بررسی و امتیاز دهی (مانند گوگل، فیس بوک) ایجاد کنید. حتی اگر در حوزه ای خاص فعال هستید، سعی کنید در سایتهایی که مرتبط هستند، ثبت نام کنید. ممکن است بعضی از این سایتها، در گوگل به خوبی نمایش داده شوند. همیشه باید سعی کنید که پروفایلهایتان را چک کنید. هیچ چیز بدتر از نقد و بررسی منفی ای نیست که توسط شما حل نشده باشد. پس همواره سعی کنید در سایتهای مختلف به خوبی فعالیت کنید و تلاش کنید که مطالب شما نقد و بررسی مثبت و امتیاز دریافت کند.

۲-درخواست کنید:

اینطور فکر کنید که اگر هر مشتری، شما را نقد و بررسی نکند و امتیاز ندهد، مثل این است که یک گواهی نامه یا یک تاییدیه مهم را از دست داده اید. به احتمال زیاد اگر شما، درخواست نقد و بررسی و امتیاز دادن را نکنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که مشتری این کار را بکند.

برای مشتریان روزانه خود، یک درخواست نقد و بررسی و امتیاز دهی ایجاد کنید. مثلا ما می توانید از مشتریانی که خرید می کنند بخواهید در انتهای تراکنش و فرآیند خرید، درباره تجربه خریدشان حرف بزنند. بسیاری از سایتها، دکمه ای ویژه برای درخواست خود در این زمینه ایجاد کرده اند. می توانید با یک پیغام جذاب و زیبا، از مشتریان بخواهید که در نقد و بررسی شرکت کنند و آنها را متوجه سازید که نظرشان برای شما بسیار مهم است.

۳- فرآیند نقد و بررسی و امتیاز دهی را آسان کنید:

هنگامی که یک مشتری می خواهد، نقد و بررسی را انجام دهد، باید مطمئن باشید که اینکار برای آنها ساده باشد. برای این کار می توانید از یک کلیک در سایت یا یک دکمه در خبرنامه یا انتهای ایمیلتان استفاده کنید. سعی کنید از راه های ساده استفاده کنید. زیرا مطالعات نشان داده است که مشتریان دوست ندارند برای اینکه نظرشان را بگویند، دنبال محل درج نظرشان بگردند.

۴- تشکر کنید:

اگر کاربری، نقد و بررسی و امتیاز دهی را انجام داد، حتما جمله ای تشکر آمیز برایش ارسال کنید. حتی می توانید برای این کار یک ایمیل شخصی بفرستید. همچنین لیستی از کاربرانی که بهتر از دیگران نظر داده اند در سایت نمایش دهید. همچنین برای نقد و بررسی می توانید سیستمی از تخفیف ها ایجاد کنید. حتما همه نقدها را درج کنید، صرفا نقدهای مثبت را درج نکنید. اگر برای نقدها پاسخی در نظر می گیرید، حتما سعی کنید صادقانه باشد و سعی نکنید که در بحث ها بار منفی ایجاد کنید.

۵- نقدهای منفی را بپذیرید:

نقدهای منفی را به یک فرصت نگاه کنید. سعی نکنید آنها را پاک کنید و یا نمایش ندهید. آنها را بپذیرید. تحقیقات نشان داده اند که یک شرکت، تنها متوجه ۴ درصد از مشتریان ناراضی خود می شود. اگر شما صدای آنها را نشنوید، مطمئن باشید که آنها شکایت شما را پیش دوستانشان خواهند کرد. به حرفهای آنها گوش دهید و زمانی را خار از برنامه خود برای مشکلات آنها اختصاص دهید و هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید تا مطمئن شوید که مشتری از حالت شکایت خراج شده و یک معامله ایمن را تجربه کرده و رضایت مند شده است. آنها ممکن است که بعد از مدتی برای بروز کردن ارزیابی منفی خود به سمت ارزیابی مثبت، دوباره وارد سایت شوند.

شفافیت، کلید موفقیت است. به یاد داشته باشید که مشتریان با پتانسیل بالا، حتما ارزیابی ها و نقدها و امتیازهایتان را مطالعه می کنند و اگر از موقعیت شما راضی باشند، تصمیم به خرید خواهند گرفت.

۶- نقدهای مثبت را بیشتر در معرض دید قرار دهید:

با کسب اازه از مشتریان، نظرات و نقدهای مثبتشان را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید و یا در قالب یک فایل یا بخش توصیفی در سایتتان به نمایش بگذارید. این کار نه تنها باعث می شود که در شبکه های اجتماعی بهتر دیده شوید، بلکه باعث می شود که بدون هزینه کردن، خیلی بیشتر از باارزشترین تبلیغات نیز بر روی کاربران دیگر اثر مثبت بگذارید.

جمع بندی:

این بدیهی است که هر شرکت و هر سایت به تجربیات خوب کاربران خود می بالد. پس سعی کنیم که با راهکارهای فوق، تجربیات آنها بازگو شود. زیرا اطلاعات حاصل از نقدها و بررسی ها باعث اثرگذاری بیشتر در تصمیم کاربران و در نهایت بهبود ارزش سایت شما خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *