دریافت رایگان 5 قسمت نخست قورباغه را راحت قورت بده
شما می توانید 5 قسمت نخست دوره آموزشی " قورباغه را راحت قورت بده" را به رایگان دریافت نمایید.
رایگان – دریافت

انواع محیط بازاریابی | با عواملی که در بازاریابی تحت کنترلتان نیستند، آشنا شوید! قسمت ۱

انواع محیط بازاریابی بررسی محیط بازاریابی با عواملی که در بازاریابی تحت کنترلتان نیستند، آشنا شوید! قسمت ۱
چکیده:

انواع محیط بازاریابی به دو بخش خرد و کلان تقسیم میشود. در این مقاله به بررسی بخش خرد خواهیم پرداخت و بیشتر با آنها آشنا میشویم.

سلام و عرض ادب؛ امروز مقاله ای در حوزه انواع محیط بازاریابی برایتان آماده کرده ایم. در این مقاله قصد داریم تمام عواملی که می تواند روی بازاریابی اثر گذار باشد، اما از کنترل بازاریاب و شرکت خارج است را بررسی کنیم. به طور کلی نیز، به این عوامل، محیط بازاریابی می گویند.

به طور کلی انواع محیط بازاریابی شامل ۲ بخش می شود. بخش خرد و بخش کلان. محیط خرد، تمامی عواملی هستند که شرکت به طور مستقیم و یا بصورت نزدیک با آنها در تماس است. مثلا رقبا. اما محیط کلان در واقع بخش های اجتماعی تر هستند که می توانند محیط خرد را تحت تاثیر بگذارند.

خب ما در این مقاله قصد داریم انواع محیط بازاریابی خرد را بررسی کنیم.

انواع محیط بازاریابی خرد:

۱- فروشندگان مواد اولیه:

خب قطعا شما با این فروشندگان آشنا هستید. مواد اولیه در واقع یکی از ضروریات هر شرکت است. هر گونه تغییر در این بخش، می تواند کل سیستم بازاریابی را تحت تاثیر بگذارد. این بخش کاملا نیاز به تعامل دوطرفه بین شرکت شما و فروشندگان مواد اولیه دارد.

۲- شرکت:

در واقع تمامی بخش های شرکت، می توانند اثر مستقیم و غیر مستقیم بر روی فرآیند بازاریابی بگذارد. بخش هایی مثل مدیران ارشد، امور مالی و حسابداری، تحقیق و توسعه و … .

۳- رقبای شرکت:

این بخش نیز کاملا واضح است که چقدر می تواند بر روی بازاریابی موثر باشد. بسیاری از استراتژی های فروش بایستی با توجه به موقعیت شما نسبت به رقبا تعیین شود.

۴- واسطه ها بازاریابی:

به طور کلی واسطه یکی از بزرگترین انواع محیط بازاریابی خرد محسوب می شوند. واسطه ها تمامی بخش هایی هستند که به شرکت در امر فعالیتهای ترفیعی، فروش و توزیع کالا کمک میکنند. واسطه ها شامل موارد زیر هستند:

  • دلالان: واحدهای توزیع کننده ای هستند که به شرکت در یافتن مشتری و فروش کالا یاری می رسانند.
  • موسسات توزیع کننده کالا: این واحدها به شرکت در امر انبار داری و جابجایی کالا کمک می رسانند.
  • آژانسهای خدمات بازاریابی: این آژانسها به شرکت در هدف گیری و پیشبرد کالاهایش در بازارهای مناسب یاری می رسانند. مانند آزانسهای تبلیغاتی
  • واسطه های مالی: شامل بانکها، موسسات مالی و… که به شرکت در امر تامین مالی و بیمه خرید و فروش کمک میکنند.

پیشنهاد میشود این مقاله را نیز مطالعه کنید: فرآیند مدیریت بازاریابی | آموزشهایی برای شناخت بهتر بازار – قسمت ۲

۵- مشتریان:

یکی از مهمترین عوامل محیط بازاریابی خرد، قطعا مشتریان هستند. به طور کلی شرکت معمولا در پنج نوع بازار مشتری قادر به فعالیت است که عبارتند از:

  • بازار مصرف کننده: شامل افراد و خانواده هایی است که کالاها و خدمات را برای مصارف شخصی خریداری می کنند.
  • بازار صنعتی: شامل سازمانهایی است که کالاها و خدمات را برای بازپروری بیشتر یا استفاده مجدد در تولید کالاها و خدمات دیگر خریداری می کنند.
  • بازار واسطه ای: شامل سازمانهایی است که کالاها و خدمات را به منظور فروش مجدد و تحصیل سود خریداری می کنند.
  • بازار دولتی: شامل نمایندگی های دولتی است که به منظور تولید خدمات عام المنفعه یا انتقال این کالاها و خدمات به افراد نیازمند، خریدار کالاها و خدمات هستند.
  • بازار بین المللی: شامل خریداران خارجی است و از مصرف کنندگان، تولید کنندگان، واسطه فروش و دولتها تشکیل می شود.

۶- جوامع مختلف:

یکی دیگر از عوامل محیط بازاریابی خرد، جوامع مختلف هستند. هر گروهی که دارای یک منفعت بالقوه یا بالفعل در یک سازمان باشد یا بتواند تاثیری در توانایی آن سازمان در نیل به اهداف خود داشته باشد، تشکیل یک جامعه را میدهد.

به طور کلی ۷ جامعه شرکت را احاطه کرده اند:

  • جوامع مالی: بر توان شرکت برای کسب منابع مالی تثیر دارند. مانند بانکها
  • رسانه های جمعی: این جوامع شامل روزنامه ها، مجلات، تلویزیون، سایتهای خبری و … می باشد.
  • جوامع دولتی: این بخش کاملا مشخص است و بایستی حتما آن را لحاظ کنیم.
  • جوامه شهروند: تصمیمات بازاریابی یک شرکت ممکن است توسط سازمانهای حمایت از مصرف کننده، گروه های مدافع محیط زیست و …مورد اعتراض قرار گیرد.
  • جوامع محلی: هر شرکت با تعدادی جامعه محلی نظیر همسایگان خود و موسسات عام المنفعه محلی سروکار دارد.
  • جوامع عمومی: یک شرکت باید به طرز فکر عموم مردم نسبت به محصولات و فعالیتهای شرکت توجه خاص داشته باشد.
  • جوامع داخلی: از کارگران، کارمندان، داوطلبان، مدیران و هیات مدیره تشکیل می شود.

خب در این مقاله عوامل محیط بازاریابی خرد را بررسی کردیم. در قسمت دوم این مقاله عوامل محیط بازاریابی کلان را بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد میکنیم این مطالب رو هم مطالعه کنید:
bounce rate چیست؟ بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

bounce rate چیست؟ | بهبود رتبه سایت با کمک نرخ پرش یا bounce rate

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی | چند تکنیک ساده برای افزایش میزان فروش محصولات!

بررسی seo سایت باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

بررسی seo سایت | باروهای غلط که به سایت شما لطمه می زند!

مدیریت شبکه های اجتماعی با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

مدیریت شبکه های اجتماعی | با نظرات مخالف چه کار کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

بهترین فروشگاه اینترنتی | چگونه بهترین فروشگاه اینترنتی را افتتاح کنیم؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

از این قسمت می توانید برای ارسال نظرات خود استفاده کنید

35 دیدگاه در “روش های شرطی کردن | چگونه میتوان ذهن را شرطی نمود؟

  1. سلام. انسان ها به تنهایی نمیتوانند رشد و پیشرفت کنند. به اشتراک گذاشتن چنین مطالب ارزشمندی در جهت موفقیت و پیشرفت دیگران قابل ستایش است. ممنونم از مطلب خوبتون

    1. سلام
      راه های زیادی برای افزایش فروش آنلاین وجود داره. اما به طور کلی برای محصولات جدید بهترین راه فعالیت در شبکه های اجتماعی هست. البته این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنیم که برای موفقیت در فضای انلاین بایستی صبور بود و پرتلاش.

  2. سلام
    دوست عزیز شما با توجه به تجربه ی خودتون
    از ۱۰ کتاب معرفی شده ی بالا
    برای کسی که یه تجربه ی ۲۰% در فروش دارد
    کدام کتاب را معرفی میکنید که ابتدا خوانده شود

    محصولی که ما برای فروش داریم در مغازه یا مکان خاصی به فروش نمیرسد (فروش محصول بازاریابی شبکه ای)

    ممنون

    1. سلام و عرض ادب
      به طور کلی فروش، نوعی هنر محسوب میشه. یعنی قرار نیست که دنبال فرمول خاصی باشیم برای افزایش فروش. کافیه صرفا یا نیاز مشتری رو شناسایی کنید یا در او احساس نیاز رو روشن کنید. این موضوع هم برمیگرده به روانشناسی فروش. بنظرم دنبال صرفا یک یا دو کتاب خاص نباشید. کتابهایی که شامل تجربیات فروشندگان موفق هستند، عالیه.
      موفق و سربلند باشید.

  3. ممنون از مقاله بسیار خوبتوت بزرگوار دقیقا به نکات مهمی اشاره کردین و فکر می کنم برای درک بهتر این مسئله بهترین راه این هست که ما خودمون رو بجای کاربری که به دنبال اون مطلب هست قرار بدیم و عواملی که سبب جذابیت ما میشه رو ب کار ببریم

  4. سلام برزن دیده شده که برای شروع کار خیلی با رفتار متعادل و قیمت پایین مشتری ها رو جذب می کنن اما بعد با بالا بردن قیمت سعی می کنن چون مشتریشون زیاده بیشتر سود کسب کنن من خودم بالشخه به این مورد برخورد کنتم هیچوقت ازون فروشگاه خرید نمی کنم چون ذهنیتم در رابطه با فروشنده اون بخش طبعا تخریب میشه

  5. سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*